2014 június 4. Szerda, 17:48

SzMSz

 

 Szoftver és Szolgáltatások Nemzeti Technológiai Platform 

NESSI - Hungary 

Szervezeti és Működési Szabályzat

   

Elfogadta a NESSI-Hungary 2009. március 12-i Közgyűlése

 

1. §  

Általános rendelkezések

 

(1) A NESSI-Hungary SzMSz hatálya kiterjed

a.) A tagszervezetekre,

b.) A tisztségviselőkre és alkalmazottakra,

c.) A NESSI-Hungary tevékenységére, amelyet a szervezeti és működési szabályzatban rögzített feladatok teljesítése érdekében folytat.

 

 (2) A NESSI-Hungary SzMSz-t az Elnökség alkotja meg és a Közgyűlés fogadja el.

  

2. §

A Szoftver és Szolgáltatások Nemzeti Technológiai Platform

 

(1) A Szoftver és Szolgáltatások Nemzeti Technológiai Platform (NESSI-Hungary) a K+F és a gazdasági szféra stratégiai érdekközössége az ICT szoftver és szolgáltatások területén. Célja a terület szakmai és üzleti fejlesztése és versenyképességének növelése. Kialakítja a terület jövőképét, kijelöli elérni kívánt (világ)piaci pozícióját. Kidolgozza a távlati célok elérését szolgáló hosszú távú stratégai kutatási és megvalósítási terveket, meghatározza ennek távlati humán erőforrásigényét, ezáltal támpontokat ad a képzés irányainak meghatározásához, és a terveinek megvalósítását segítő szabályozási környezet alakításához. Ilyen módon a NESSI-Hungary stratégiai partnerséget kínál a nemzeti innovációs stratégiák, szakpolitikák kialakításához és azok prioritásainak kijelöléséhez. Folyamatosan együttműködik a NESSI Európai Technológiai Platformmal annak hazai nemzeti szervezeteként, ezáltal nemzetközi szintű érdekérvényesítésre is törekszik.

A NESSI-Hungary jelen tevékenységét a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal támogatja, működése során a pályázatában kitűzött célok megvalósítására törekszik, és betartja a támogatási szerződésben előírt szabályokat, követelményeket (NTP_08-1-2008-0007, továbbiakban projekt). A projekt ideje alatt önállóan gazdálkodik, de a fentieken túlmenően vonatkoznak rá a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem előírásai is.

(2) A Platform szakmai szervezet, mely nyitott, tagja lehet minden olyan szervezet, mely a szervezeti és működési szabályzatban foglaltaknak eleget tesz.

(3) A Platform alapító tagjain kívül taggá válhat, akinek írásbeli belépési szándékát (Belépési nyilatkozat) a Platform elnöksége jóváhagyja. A tagságról a Platform elnöksége nyilvántartást vezet.

(4) A tagszervezetnek a Közgyűlésen képviseltetnie kell magát.

(5) Egy tagszervezet több munkacsoport tevékenységében is részt vehet.

(6) A tagsági viszony megszűnik

a.) a kilépés írásbeli bejelentésével,

b.) a tagszervezet kizárásával,

c.) a tagszervezet megszűnésével,

d.) a Platform megszűnésével,

e.) ha a tagszervezet két egymást követő alkalommal nem képviselteti magát a Közgyűlésen (A Közgyűlés megismétlése egy alkalomnak számít.).

(7) A Platform Elnöksége jogosult kizárni azt a tagot, mely a szervezeti és működési szabályzatban, vagy a Közgyűlés határozatában foglalt kötelezettségét nem teljesíti. Jogorvoslatért a kizárt tag a Közgyűléshez fordulhat.

(8) A Platform

a.) Neve: Szoftver és Szolgáltatások Nemzeti Technológiai Platform

Neve angolul: Software and Services National Technology Platform

b.) Rövid neve: NESSI-Hungary

c.) Bélyegzője: NESSI-Hungary

d.) Honlapja: www.nessi.hu

  

3.§

A Szoftver és Szolgáltatások Nemzeti Technológiai Platform feladatai

 

(1)  A NESSI-Hungary tevékenysége munkacsoportokban realizálódik. A Platform induláskor hat szakmai és egy alkalmazási munkacsoportot hozott létre: Folyamatmenedzsment, Interoperabilitás, Architektúrák – szolgáltatás-orientált architektúra (SOA), Szoftvertechnológia, IT biztonság és kritikus infrastruktúrák védelme (CIIP), Szoftverminőség, e-Közigazgatás.

(2)  A munkacsoportok tevékenységi területeit a SzMSz 1. számú melléklete tartalmazza.

(3)  A projekt során létrehozandó termékek: Helyzetelemzés és Jövőkép, Stratégiai Kutatási Terv, Megvalósítási Terv.

  

4.§

A Szoftver és Szolgáltatások Nemzeti Technológiai Platform vezetése és működtetése

 

(1)  A Közgyűlés:

a.)   A Közgyűlés a NESSI-Hungary legmagasabb döntéshozó szerve. A Közgyűlésen minden csatlakozott szervezetnek egy szavazata van. A Közgyűlést legalább évente egy alkalommal, illetve szükség szerint kell összehívni.

b.)   A Közgyűlés fogadja el a szervezeti és működési szabályzatot. A jelen projekt befejezésével a szervezeti és működési szabályzatot a továbbműködés módja szerint át kell dolgozni.

c.)   A Közgyűlés előtt legalább 8 nappal ki kell küldeni a tagszervezeteknek a meghívót és a Közgyűlés írásos előterjesztéseit.

d.)   A Közgyűlés választja meg a NESSI-Hungary elnökségét és elnökét, illetve erősíti meg a delegált, vagy már megválasztott képviselőket.

e.)   A Közgyűlés határozatképes, ha a tagszervezetek képviselőinek több mint fele jelen van. Döntés a jelenlévők több mint felének azonos szavazatával hozható.

f.)    Határozatképtelenség esetén a Közgyűlés azonnal megismételhető. Ekkor döntés a jelenlévő tagszervezet képviselők szavazatai több mint felének azonos szavazatával hozható.

g.)   A Közgyűlés dönt az Elnökség által előterjesztett feladatterv elfogadásáról.

h.)   A Közgyűlés dönt a „Helyzetelemzés és Jövőkép”, a „Stratégiai Kutatási Terv” és a „Megvalósítási Terv” című dokumentumok és az elnökségi beszámolók elfogadásáról.

i.)     A Közgyűlés előkészítése az Elnökség feladata.

j.)     A tagszervezetek 50%-a írásos, a napirend megjelölését is tartalmazó felhívására, az Elnökség köteles a Közgyűlést a kezdeményezéstől számított 30 napon belül megtartani.

k.)   A Közgyűlésekre a tagszervezetek kötelesek szavazati jogú képviselőket delegálni.

 

(2)  A Projektvezető:

a.)   A Projektvezető felelős a Támogató felé a projekt szerződésszerű teljesítéséért.

b.)   A Projektvezető személyének megváltoztatásáról csak a Támogató egyetértésével lehet dönteni. A Projektvezető esetleges elmozdítását az Elnökség kezdeményezheti.

c.)   A projekt ideje alatt célszerű, ha a Projektvezető és az Elnök azonos személy.

d.)   A Projektvezető, ha az Elnök más személy, köteles vele együttműködni.

e.)   A Projektvezető funkciója a projekt befejezésével megszűnik.   

 

(3)  Az Elnökség:

a.)   Az Elnökség a közgyűlések közötti időszakban a NESSI-Hungary legfelső döntéshozó szerve.

b.)   Az Elnökség szavazati jogú tagjai: az Elnök, a Projektvezető (ha az Elnök más személy), a Platformigazgató, a munkacsoport vezetők által választott 3 tag, a BME (ha az Elnök nem a BME IK delegáltja) és az IVSz (ha az Elnök nem az IVSz delegáltja) képviselője.

c.)   Az Elnökség állandó meghívottja: valamennyi munkacsoport vezetője.

d.)   Az Elnökség egyszerű többséggel hozza döntéseit. Szavazategyenlőség esetén az Elnök szavazata dönt.

e.)   Az Elnök akadályoztatása esetén a következő deklarált sorrendben történik: IVSz képviselője, Platformigazgató, további elnökségi tagok névsor szerint.

f.)    Az Elnökség dönt tagszervezet felvételéről, vagy kizárásáról. Az érintett tagszervezet jogorvoslatért a Közgyűléshez fordulhat.

g.)   Az Elnökség készíti elő a NESSI-Hungary feladattervét, ezen belül a három kiemelt szakmai termék elkészítésének menetét – határidőkkel, felelősökkel – a projekt időtartamára, és terjeszti a Közgyűlés elé elfogadásra.

h.)   Az Elnökség felügyeli a szakmai és pénzügyi folyamatokat. Stratégiai és operatív döntéseket hoz.

i.)    A NESSI-Hungary három kiemelt szakmai termékét – Helyzetelemzés és Jövőkép, Stratégiai Kutatási Terv, Megvalósíthatósági Terv – előzetesen az Elnökség fogadja el, vagy utasítja vissza átdolgozásra, illetve terjeszti a Közgyűlés elé elfogadásra.

j.)    Az Elnökség dönt munkacsoport létrehozásáról, illetve megszüntetéséről. Az érintett munkacsoport jogorvoslatért a közgyűléshez fordulhat.

k.)   Az Elnökség tagjai a NESSI-Hungary munkájával kapcsolatos bármely ülésen részt vehetnek.

 

(4)  Az Elnök:

a.)   Az Elnök az Elnökség vezetője. Az Elnök vezeti az Elnökség üléseit és a Közgyűlést.

b.)   Az Elnök közvetlenül irányítja a Platformigazgatóságot, mely segíti az Elnökség operatív munkáját.

c.)   Az Elnök – az Elnökség egyetértésével – nevezi ki a Platformigazgatót és a Platformigazgatóság további tagjait.

d.)   Az Elnök, ha a Projektvezető más személy, köteles vele szorosan együttműködni.

 

 

(5)  A Platformigazgatóság:

a.)   A Platformigazgatóság három tagú, vezetője a Platformigazgató.

b.)   A Platformigazgató felelős a Platformigazgatóságon belül a feladatok maradéktalan végrehajtásáért. Probléma esetén köteles tájékoztatást adni az Elnöknek, illetve az Elnökségnek.

c.)   A Platformigazgatóság felelős a NESSI-Hungary munkájának operatív irányításáért, az Elnökség által kitűzött feladatok, elindított projektek végrehajtásáért, a folyamatok minőségbiztosításáért.

d.)   A Platformigazgatóság elkészíti és az Elnökség elé terjeszti a NESSI-Hungary szakmai és pénzügyi beszámolóit.

e.)   A Platformigazgatóságnak jogában áll 10%-ot meg nem haladó mértékben a pénzügyi tervek egyes rovatai között átcsoportosítani a projekt céljainak elérése érdekében, az Elnökség egyidejű tájékoztatása mellett.

f.)    A Platformigazgatóság egyik, további tagja ellátja a NESSI-Hungary szervezési, koordinációs, P+R, és marketing tevékenységét, a másik, további tagja pedig a munkacsoportok csoportmunka-támogatásáért, fórumok szervezéséért, menedzselésért, és a létrejövő tartalmak (hírek, események, termékek, stb.) publikálásáért felelős.

 

(6)  A munkacsoportok:

a.)   A NESSI-Hungary szakmai tevékenysége a projekt indulásakor az 1. számú mellékletben felsorolt hét munkacsoportban folyik.

b.)   A munkacsoportot a projekt előkészítése során kijelölt munkacsoport vezető vezeti.

c.)   A munkacsoportnak a projekt során jogában áll a munkacsoport vezetőjét saját hatáskörben megválasztani.

d.)   A munkacsoport vezető szervezi, vezeti, irányítja a munkacsoport tevékenységét, és felelős az Elnökség által kitűzött és a Közgyűlés által elfogadott feladatok megfelelő minőségben és határidőre történő megvalósításáért.

e.)   A munkacsoport vezetője képviseli a munkacsoportot az Elnökség ülésein.

f.)    A munkacsoport vezetők három képviselőt választanak, akik szavazati joggal tagjai az Elnökségnek, a többi munkacsoport vezető az Elnökség állandó meghívottja.

g.)   A munkacsoportok a tevékenységüket önállóan szervezik.

h.)   A tagszervezetek kezdeményezhetik az Elnökségnek munkacsoport létrehozását, illetve megszüntetését. A kezdeményezés alapján az Elnökség dönt, mellyel szemben jogorvoslatért a kezdeményezők a Közgyűléshez fordulhatnak.

 

5.§

Záró rendelkezések

 

(1)  A NESSI-Hungary jelen szervezeti és működési szabályzatát a Közgyűlés 2009. március 12-én jóváhagyta.

(2)  A jelen SzMSz 1 db. mellékletet tartalmaz.

(3)  A jelen szervezeti és működési szabályzat a projekt befejezéséig van érvényben.

(4)  Az Elnökség a projekt során – szükség esetén – javaslatot tehet a Közgyűlésnek a szervezeti és működési szabályzat módosítására.

 

 

Budapest, 2009. március 12.

 

 

 

          

Dr. Risztics Péter Károly

       a Platform elnöke

 


 

 

 


1. számú melléklet.

A NESSI-Hungary munkacsoportjainak tevékenységi területei

 

a.)   Folyamatmenedzsment

A rugalmas alkalmazásintegráció, a változásokhoz gyorsan alkalmazkodni képes szoftverek és szolgáltatások, a több intézményre kiterjedő működés azt igényli, hogy a rendszerek működése, a szolgáltatási folyamatok egységesen és egyértelműen, magas szinten legyenek leírhatók. A leírással szemben az is elvárás, hogy alkalmas legyen a domain-szakértők és az IT szakemberek közötti kommunikációra, azaz mindkét oldal számára világosan érthető legyen. A formalizálás lehetővé teszi a leírások automatikus feldolgozását és ellenőrzését.

b.)   Interoperabilitás

A technikai és szemantikai interoperabilitási követelmények meghatározása, folyamatos karbantartása. Az interoperabilitás lényeges eleme a nyílt szabványok létezése és elfogadása abban a körben, amelyikben az interoperabilitást biztosítani kell. A moduláris építkezés, a szállítói piac megnyitása, a fejlesztések felgyorsítása érdekében több szinten és több területen szükséges szabványok kialakítása. Több szervezetet érintő, integrált szolgáltatások esetén az együttműködés több, egymásra épülő szinten vet fel problémákat.

c.)   Architektúrák – szolgáltatás-orientált architektúra (SOA)

Az egységes rendszerarchitektúrához, a szolgáltatás-orientált működési módhoz, valamint az interoperabilitási és biztonsági követelmények realizációjához adekvát fejlesztési módszertan és technológiai eszközrendszer, mint platform meghatározása. Felhasználói szemszögből egységes, egymásra épülő, összetett, egymáshoz kapcsolódó folyamatok kialakítása csak akkor lehetséges, ha az egyes rendszerek egy közös, folyamatosan bővülő, a változási igényeket rugalmasan követni képes, szoláltatói infrastruktúrához kapcsolódnak. Ezt a követelményt közös architekturális koncepcióra alapozva, egységes, szolgáltatás-orientált működést támogató fejlesztési módszertannal lehetséges elérni.

d.)   Szoftvertechnológia

A korszerű alkalmazásfejlesztés modern szoftvertechnológiát követel. Az új irányzatok az objektum-orientált megközelítést továbbfejlesztik a komponens alapú, a modell alapú, az aspesktus-orientált fejlesztés felé. A fejlesztések az ideális, varratmentes fejlesztési technológia elérését célozzák meg, melyekben a feladatok, követelmények és a modellek, illetve a modellek és a forráskód között húzódó, ma még jelentős fogalmi és technológiai rések eltüntethetők, de legalábbis csökkenthetők.

e.)   IT biztonság és kritikus infrastruktúrák védelme (CIIP)

A társadalom működése nagymértékben függ az infokommunikációs rendszerek és az általuk összekapcsolt, illetve vezérelt létfontosságú, ún. kritikus infrastruktúrák (pl. energia, közlekedés, pénzügyi rendszer, elektronikus kormányzat) biztonságától. Ezért az ICT biztonságának kutatása és fejlesztése összekapcsolódik az ún. kritikus információs infrastruktúrák (vertikálisan az infokommunikációs szektor, horizontálisan az egyéb szektorokhoz tartozó kritikus infrastruktúrákat vezérlő és összekapcsoló informatikai rendszerek) biztonsági kérdéseivel.

f.)    Szoftverminőség

A szoftver minőségét alapvetően kétféle módszerrel lehet biztosítani: a szoftvertermék, illetve a szoftverfejlesztési folyamat minőségbiztosításával. A szoftvertermék minőségbiztosítása magában foglalja a forráskód és egyéb dokumentumok (követelményspecifikáció, rendszertervek, stb.) analízisét, mérését és auditját (statikus tesztelés), valamint a hagyományos értelemben vett tesztelést, hibakeresést. A folyamat minőségbiztosítása meghatározza a szoftverfejlesztés tevékenységeit (pl. projekttervezés és követés, követelményspecifikáció, fejlesztés, tesztelés, hibajavítás, használatba vétel, konfigurációkezelés stb.) és a tevékenységek során elvégzendő feladatokat, azok szereplőit és elvárt eredményeit.

g.)   e-Közigazgatás

Az elektronikus közigazgatás modernizációja magába foglalja a teljes közigazgatási és önkormányzati tevékenység szolgáltatás-központú átalakítását. Az önálló alrendszer-fejlesztéseknek végül olyan teljes közigazgatási rendszert kell eredményeznie, melynek szerteágazó szolgáltatásait az ügyfélkapun keresztül, sikeres azonosítást követően, egyablakos módon úgy lehet igénybe venni, hogy a szolgáltatást több alrendszer interoperábilis, biztonságos együttműködése zökkenőmentesen biztosítsa. Az integrált szolgáltatás-biztosítás feltételezi a primer szolgáltatáshalmaz egyértelmű, konzisztens folyamat-leképezését, az alrendszerek interoperabilitási és biztonsági követelményeknek való megfelelését, és a gyors, rugalmas módosíthatóságot támogató, szisztematikus rendszerfejlesztési módszerek és eszközök használatát. Az e-közigazgatás, mint alkalmazásfejlesztés az interoperábilis és biztonságos rendszer kialakítása érdekében egységes feladat- és követelményspecifikációs, valamint fejlesztés módszertani platformot igényel, mely még európai szinten is kevéssé, hazai viszonylatban azonban jelenleg egyáltalán nem áll rendelkezésre.